Minták és jelképek ruháinkon
avagy ne legyél két lábon járó reklámtábla, közvetíts inkább értéket!
Nemrég egy kedves ismerősöm osztotta meg a gondolatait facebookon arról, milyen jó, hogy végre eltűnni látszanak a ruhakínálatból a (néha nem is annyira) kétes értelmű angol feliratozású darabok (a "Sexy girl" még a leggyengébb kifejezés ezek közül). Helyettük egyre inkább teret nyernek a pozitív üzenettel díszítettek, persze ezek is leggyakrabban angolul. Én is hiszem, Zsuzsival egyetemben, hogy a kimondott szónak ereje van, és hogy viselt dolgaink befolyásolhatják nem csak a kedvünket, hanem azt is, hogy mit vonzunk be az életünkbe. Ha lehet, inkább erősítsük a pozitív irányvonalat, ne a negatívumokat hangsúlyozzuk, és ne ítélkezzünk.
Ha tehát mindenképpen szeretnénk magunknak egy trendi, színes - mert a szín is ugyanolyan fontos! - felsőt, bizonyosodjunk meg a rajta található felirat vagy minta valódi jelentéséről. Könnyen nevetség tárgyává válhatunk, ha a konfekciódarab tervezője épp vicces kedvében volt, és mi nem értjük a "poént". Nagyon gyorsan beleeshetünk a csapdába, ha félreértünk valamit, vagy akkor ott épp humorosnak tűnik, de otthon felpróbálva már nem annyira az. Főképp akkor dőlünk még be újra és újra az egyes daraboknak, ha verhetetlenül akciós áron árulják...
Ha azonban megfogja a tekintetünket egy "happiness" feliratú póló, és pozitív töltetet kapunk tőle, vegyük meg és viseljük nyugodt szívvel. Persze csak akkor, ha hiányos a ruhatárunk, és valóban viselni fogjuk az új szerzeményt.
Mondanom sem kell, azért a hatalmas, szembetűnő márkajelzések, az I <3 [márka neve] vagy a "fashion addict" (=divatfüggő) üzenetek nem csak hogy pozitív töltést nem adnak, de nem is tüntetnek fel bennünket jó színben a kevésbé divatérzékeny emberek szemében. Nem feltétlenül kell elöl hordanunk ruháink márkajelzését, mert ezáltal inkább válunk két lábon járó reklámtáblává, mint kiforrott egyéniséggel rendelkező stílusikonná.
Félre ne értsetek, nem szeretnék senkit megbántani, nekem is megvannak azok a régi ruhadarabjaim, (főként szabadidő ruházat terén), ahol egyértelműen jól látszik a márkanév. Csak ezért nem fogom eldobni őket, de ma már nem szívesen vennék meg ilyesmit, főleg nem újat, borsos áron. A használt ruhák kínálatában ezek a feltűnő márkajelzések komoly hívószóként működnek a vásárlók többségében, de az sem véletlen, hogy ezek a darabok végül ott kötöttek ki.
Manapság külön műfaj a ruhaiparban a vicces, egyedi, vagy meghökkentő pólónyomatok készítése, gyakran egyéni kívánság szerint. Egy-egy alkalomra készített darab elsőre jó ajándéknak tűnhet (pl. egyenpóló lánybúcsúra), de higgyétek el, soha az életben nem fogjátok újra felvenni, és csak kacattá válik a szekrényben.
Akik szeretnék felhívni magukra a figyelmet, igen széles skálából válogathatnak akár Pinteresten is az ötletekből, a bejegyzés képeit én is ott gyűjtöttem. Kedvencem a "Smart is the new sexy" felirat... aki valóban okos, tényleg azt gondolja, hogy attól szexi, ha ezt a pólóján egyértelműen tudomására adja a környezetének??? Nem hinném...
A konkrét szavak, kifejezések helyett elegánsabb és burkoltabb üzenetközvetítő lehet egy-egy motívum, jelkép, amely mélyebb, összetettebb jelentést is magában foglalhat, igaz, sokkal kevesebben fogjàk érteni azonnal.
Gondoljunk csak a magyar népviselet gazdag formavilágára, vagy az ősmagyar motívumkincseinkre. Az én szívemhez utóbbiak olyannyira közel állnak, hogy 12 évvel ezelőtt a diplomamunkámat is erre alapoztam, és a diploma-ruhakollekcióm minden egyes darabján alkalmaztam is a kiválasztott jelképet. Nem szeretném a szakdolgozatom részleteivel untatni az olvasókat, mert az már talán túl tömény lenne, de annyit összegzésként megosztanék, hogy a természetből merített motívumok leginkább a teljesség, a kiteljesedés, fejlődés, növekedés energiáit jelképezik és vonzzák be viselője életébe. Gondoljunk csak a legegyszerűbb virág motívumokra.
Őseink, de még nagyszüleink, dédszüleink is igen jól ismerték a jelképek jelentéstartalmát, leginkább, mert ezzel is üzentek egymásnak, nem csak a fiatalok egymás között, hanem az adott közösség minden rétege korra, társadalmi pozícióra, anyagi helyzetre vonatkozólag. Ezek a minták ma is megállják a helyüket az öltözeteken, nem véletlen, hogy az etno már évtizedek óta nem megy ki a divatból, akármennyire is próbálkoznak a modern irányvonalak képviselői.
Hagyományos és modern ötvözete, nem hirdeti felirat a márkanevet, mégis felismerhetően egyedi és igényes
Forrás: Igéző (www.igezo.hu)
Ha művészibb beállítottságúak vagyunk, bátran viselhetjük kedvenc festményeink nyomatát is a pólónkon. A mintákkal és színekkel kifejezhetjük életstílusunkat, szemléletünket a világ dolgairól, de ha komolyabb közvetítő szerepre vállalkozunk, számoljunk vele, hogy minél inkább figyelemfelkeltőbb egy minta vagy üzenet, annál inkább középpontba kerülhetünk és kitehetjük magunkat kérdések hadának. Ha nem vagyunk beszédes kedvünkben, inkább visszafogottabb darabot válasszunk.
Nem kell tetőtől talpig matyóba öltöznie annak, akihez nem áll közel a hagyományőrzés, és nem feltétlenül kell elfogadnunk a konfekció által felkínált idegen nyelvű feliratokkal tarkított ruhadarabokat sem "ez van" legyintéssel. Azt gondolom, elég színes a paletta, és a kereslet igenis befolyásolhatja a kínálatot. Bátran válogassatok ezért a minták között, és kombináljátok egyszínű darabokkal, mert a túl sok minta viszont káoszt idézhet elő, nem csak a megjelenésünkben, de a fejünkben is.
A lényeg, hogy a pozitív hatás érdekében élettel teli, vidám színeket válasszunk, ha jókedvűek, boldogok és egészségesek szeretnénk lenni, mert sokkal több energia van bennük, mint például a szürke vagy egy fekete színben. A színek szerepe ugyanolyan fontos, mint a motívumoké és mintáké, de ez már egy külön téma.
A színvitaminokat hamarosan egy újabb bejegyzésben mutatom meg nektek. Addig is legyetek boldogok és bizakodóak, fenntartható módon! :)