Hogyan kerüljük el a "shopping napok" csapdáit?

avagy kuponból is megárt a sok...

Tavasszal beindul a kupondömping: a divatruházati cégekkel karöltve évről-évre egyre nagyobb kuponos kampányokkal buzdítanak bennünket a legismertebb női magazinok, vagy éppen helyi bevásárlóközpontok, hogy egyszerre minél többet költsünk el új ruhákra, kiegészítőkre és egyéb termékekre. A természet ébredésével mi is vágyunk az új impulzusokra, élettel telibb színekre. Egy nagy beszerző körút persze ezernyi módon hat ránk, azt az érzetet keltve, hogy végre új külsővel állhatunk az új szezon elébe, levetve a sok téli göncöt, és vele talán sokminden mást is.

Valóban feltöltődünk egy bevásárló körúttól? 

confessions_of_a_shopaholic.jpg

A helyzet az, hogy akár súlyos árat is fizethetünk ezért a tavaszi ruhatárfrissítésért, ha nem gondoljuk tudatosan végig, mire van ténylegesen szükségünk. Én sem vagyok a saját pénztárcám ellensége, igyekszem kihasználni a kedvezmények nyújtotta spórolási lehetőséget. Ugyanakkor ha valaki nincs tisztában egy megfelelően felépített alapruhatár előnyeivel és nem a már meglévő darabokhoz választ egy-egy újat kiegészítésként, frissítésként, akkor sajnos meglehet, hogy a saját csapdájába esik, és nemhogy spórol a kuponokkal, de kisebb-nagyobb ráfizetéssel zárja a körutat.

shopaholic.jpg

Napjainkban a divatipart is szinte csak a pénz mozgatja, a mesterségesen generált szükségletek jelentősen megnövelik költési hajlandóságunkat. A magazinok színes fotói, a TV reklámok jól csengő szlogenjei mind arra ösztönöznek bennünket, hogy használati tárgyakban mérjük az elégedettséget. Nap mint nap rengeteg hatás ér bennünket, amelynek ember legyen a talpán, aki gond nélkül ellenáll.

Ha bankkártyával rendelkezünk, és a vásárlásainkat zömmel a kis plasztikdarab segítségével intézzük, bizony még jobban magába szippanthat bennünket a konzumvilág. Nincs kézzelfogható kiadás, csak virtuális összegek elköltése egyetlen mozdulattal. Ez további meggondolatlanságra sarkallhat bennünket. Aztán a következő bankszámla kivonatnál jön a nagy meglepetés...

article_images-finding_community_in_a_consumer_culture_979677897.jpg

Az impulzusvásárlás kizárólag arról szól, hogy az adott pillanatban a számunkra vonzó, tetszetős terméket - ami még éppen akciós is, vagy annak tűnik - meg kell szereznünk, mert ettől sikerélményünk lesz, elégedettek leszünk. Itt nincs helye a racionalitásnak, hajlandóak vagyunk akár többet is fizetni, és azt reméljük, hogy az adott darabbal együtt a miénk lesz a reklámokban, katalógusokban láttatni kívánt életérzés is.

8af9c4f8acf5b59285186ab719c5efe4.jpg

Magával ragadhat bennünket a kelme finomsága, az anyag színe, mintázata, vagy a színek harmóniája is. Hajlamosak vagyunk néha arra is, hogy próba nélkül megvesszük a terméket, hiszen mi tisztában vagyunk a konfekcióméretünkkel, miért ne állna olyan jól rajtunk, mint a próbababán a kirakatban? Különben is, ha mégsem lenne jó, majd visszavisszük, nyugta ellenében úgyis kicserélik az üzletben...

Most szólok, ezt a hibát soha ne kövessétek el!

Elegáns, feltűnő feliratú ajándéktáskába csomagolva kapjuk kezünkbe a kasszánál a vágyott darabot, és büszkén sétálunk vele a pláza csillogó fényei között. Közben azt sem vesszük észre, hogy élő reklámtáblaként ingyen dolgozunk az adott ruhaüzletnek...

fa68a00937a2bd0f0f76408a7ad94607.jpg

 

Amikor azonban hazaérkezünk a beszerzőkörútról, lehetséges, hogy már egészen más szemmel látjuk az új szerzeményt. Sok esetben már a felpróbáláskor probléma merül fel, hiszen mégsem teljesen jó a méret. Aztán rájövünk, hogy nincs hozzá megfelelő cipőnk / táskánk / egyéb kiegészítőnk. Rosszabbik esetben ráeszmélünk, hogy sem a méret, sem a fazon, sem a szín nem passzol igazán hozzánk. Ilyenkor érdemes pár napon belül valóban élni a csere lehetőséggel, hiszen ha magunknak végképp nem találunk semmit, akár egy családtagnak, barátnak is vásárolhatunk ajándékot a rosszul kiválasztott ruha árából.

Bizony, a megszokott otthoni környezet hamarabb visszaránt bennünket a valóságba. Csalódottságunkban néha a szekrény mélyére rejtjük az új darabot, "majd egyszer belefogyok"/ "majd átalakíttatom" felkiáltással. Ez azonban sajnos a legtöbb esetben elmarad, és a hosszabb idő elteltével előkerülő darab jó esetben egy barátnő gardróbjában landol, vagy egy online piactéren, rosszabb esetben egyszerűen csak leselejteződik.

20141231155117-1.jpg

A szezonálisan megrendezésre kerülő nagyszabású "shopping day" kampányok csak emelik a tétet a magunk 20-30, vagy akár 50%-os kuponkedvezményeivel, azonban soha ne felejtsük el ezeknek a pszichológiai hatását: a nagyobb kedvezmény több, sokszor meggondolatlan és fölösleges vásárlásra sarkall. Nyilván így lesz ez nyereséges a résztvevő üzleteknek is, hiszen nem felebaráti szeretetből adják az árengedményeket.

Ugyanez igaz a szezononkénti nagy kiárusításokra, sőt ma már szezonközi leértékelésekkel is rendszeresen találkozhatunk. A nagy divatkövetés közepette pedig észrevétlenül eluniformizálódunk.

7a37d5f370ff1ce0ebf2e9726f725e00.jpg

 

Valljuk be, vásárolni a legtöbbször nem önfeledt szórakozás, hanem szükséges cselekvés, sőt olykor nagyon is fárasztó dolog. Főként ha egyszerre több mindent szeretnénk megvenni. Ha ezt tovább nehezítjük azzal, hogy csak egy adott időpontban tudjuk a kínált kedvezményeket beváltani, amellyel nyilván még sokan mások is élni szeretnének, akkor könnyen lehet, hogy tömegben kell tülekednünk, és akár közelharcot is vívhatunk másokkal egy-egy utolsó darabért.

Nincs az a divatos, elegáns, kedvező árú darab, ami megéri, hogy az emberi méltóságunk is csorbát szenvedjen, vagy minden mindegy alapon a túlélésre játszva essünk túl a bevásárláson, csak hogy végre menekülhessünk az izzasztó bezártságból és a tömegből.

 skreened_via_pinterest.jpg

 

Összességében tehát azt javaslom, szánjunk egy kis időt a ruhatárbővítés megtervezésére:

  • Készítsünk listát a valóban szükséges darabokról.
  • Gondoljuk végig milyen fazonok, színek, anyagok illenének leginkább a már meglévőkhöz.
  • Tájékozódjunk előre az akcióban részt vevő üzletek honlapján. (Fenntarthatóság, etikai szempontok előnyben!)
  • Mérjük fel az online webshopok segítségével a készleteket és az árakat.
  • Állítsunk fel fontossági sorrendet, lehet külön-külön termékek és üzletek szerint is rangsorolni!
  • Határozzuk meg a bevásárlásra szánt pénzügyi keretet.
  • Hagyjunk egy minimális (!) vésztartalékot a pénzösszegből a váratlan kiadásokra.
  • Ha lehet, elkülönített borítékból / pénztárcából / rekeszből, készpénzzel fizessünk, ezáltal menet közben könnyen kontrollálhatjuk magunkat, hogy ne lépjük át a keretet.

Mielőtt elindulnánk a csillogó üzletek felé, gondoljuk át, valóban szükséges-e mindenből újat venni, vagy sokkal olcsóbban beszerezhetjük az egyes darabokat egy használt ruha üzletben is. Ezáltal még egyedibbé is tehetjük a ruhatárunkat, és teszünk egy fontos lépést a hulladékcsökkentés irányába is.

Továbbra se felejtsük el, hogy a kevesebb több, és minden egyes vásárlásunk egy-egy szavazat arra a világra, amelyben élni szereténk.

Szívből kívánom, hogy minden egyes kiválasztott darab elégedettséggel töltsön el benneteket, és valóban azt a célt szolgálja, amire eredetileg hivatott: védje a testeteket a fizikai behatásoktól, és megfelelő alapot biztosítson színes egyéniségetek, egyediségetek kifejezésre juttatásához.

 

Képek forrása:

www.pinterest.com

www.etsy.com